Waarom kiezen voor een MVO-aanpak?

Veel bedrijven twijfelen om zich vast te leggen op een MVO-aanpak omdat ze niet zeker zijn van de voordelen die ze eruit zullen halen.

Wat is een “MVO-aanpak”?

Het is de manier waarop bedrijven bij hun activiteiten rekening houden met sociale, economische en milieuoverwegingen.

Een verantwoordelijke organisatie...

is innovatief

Is aantrekkelijk

Ontwikkelt korte circuits en verantwoorde inkoop

Bevordert de werkgelegenheid in de regio

Ontwikkelt je concurrentievermogen

Respecteert het milieu en de biodiversiteit

Bevordert gelijkheid en diversiteit

Bevordert veiligheid en welzijn op het werk

Draagt bij aan de energietransitie

Bevordert de ontwikkeling van de circulaire economie

Bestrijdt corruptie

Staat open voor dialoog en samenwerking

De risico's beheren die gepaard gaan met de ontwikkeling van cultuur

Waarom is dit cruciaal voor een bedrijf?

Onzekerheid over de voordelen van een MVO-aanpak kan sommige bedrijven ervan weerhouden zich eraan te verbinden. Toch is de integratie van MVO een garantie voor duurzaamheid en een onmiskenbare prestatiestimulator.

Wat zijn de voordelen voor...

het bedrijf?

MVO vormt een essentiële hefboom voor het optimaliseren van de reputatie van de onderneming. Het verkrijgen van een certificering of label dat de milieu- en sociale normen respecteert, versterkt het imago.

MVO trekt talent aan en behoudt het op de arbeidsmarkt en versterkt tegelijkertijd de banden met medewerkers en partners.

Door rekening te houden met de verwachtingen van zijn klanten, richt het bedrijf zijn strategie op een betere klanttevredenheid, optimaliseert het zijn producten, innoveert het regelmatig en bouwt het effectiever loyaliteit op. Een MVO-aanpak kan leiden tot een prestatiewinst van 13% vergeleken met degenen die deze aanpak niet toepassen (bron: onderzoek France Stratégie).

de klanten?

Door een klantgerichte aanpak te hanteren, biedt het bedrijf innovatieve oplossingen die hun impact op het milieu minimaliseren en tegelijkertijd aan hun behoeften voldoen.

partners, leveranciers, onderaannemers, enz. ?

Een MVO-engagement bevordert wederzijds voordelige en respectvolle relaties, versterkt de commerciële banden en verzekert de trouw van alle betrokkenen.

Is het MVO-charter een relevante strategie voor ons?

Overtuigd van de vele voordelen van MVO, zien we het als een uitzonderlijke manier om onze zwakke punten te identificeren en oplossingen voor te stellen. Ons doel is om innovaties voor te stellen die de impact van onze producten, activiteiten en diensten op het milieu en de maatschappij minimaliseren.

Hoewel de regelgeving op dit moment alleen grote bedrijven verplicht om een MVO-handvest aan te nemen, zijn ze van plan om deze verplichting in de nabije toekomst uit te breiden naar KMO’s en sociale ondernemingen. Daarom hebben we besloten om vandaag met de voorbereidingen te beginnen.

We zullen u regelmatig op de hoogte houden van de voortgang van ons MVO-charterproject.

Deel dit artikel